sobota, 1 listopada 2014

Cmentarz w Szatmárcseke



Podążając wschodnio-węgierskim Szlakiem Średniowiecznych Kościołów (Útja Középkori Templomok, Шляхами Середньовічних Церков) dotarliśmy/zboczyliśmy do wioski Szatmárcseke nad Cisą (Tisza). Przyciągnął nas tu cmentarz, o którym przeczytaliśmy w przewodniku Best of Puszta i Jezioro Cisa, że "posiada około 600 wyciosanych w kształcie łodzi drewnianych nagrobków".

Cmentarz faktycznie cały wypełniony jest słupowymi nagrobkami w formie czółen. Niektórzy doszukują się tu wręcz nawiązań do czasów sprzed rozpadu węgierskich plemion, kiedy Madziarowie (należący do ludów uralskich) żyli jeszcze na Syberii, a zmarłych odprawiali na tamten świat w łodziach spuszczając ich z prądem, w dół rzek. Z pewnością dochodziło też do pochówków, grobowców w łodziach, podobnie jak w  skandynawskim Gokstad czy Oseberg  skąd pochodzą najlepiej zachowane łodzie wikingów oraz inne przedmioty kultury normańskiej. 
Pionowe ustawienie wywodzi się ponoć od ludów tureckich, gdzie wbitą włócznią (głownią do góry) oznaczano miejsce pochowania wojownika. Podobnie zresztą w średniowieczu chowano rycerzy - na ich grobach wbijano pikę, kopię. Stąd wywodzi też swą nazwa szeklerski nagrobek słupowy czyli kopjafa. - "drewniana kopia" lub (do nas dużo bardziej przemawiająca) inna, ładniejsza nazwa czyli fejfa - "drzewo głowowe", "drzewo od głowy".





Cmentarz wywarł na nas ogromne wrażenie. Przechadzając się między nagrobkami w formie dłubanek, a to przystawaliśmy przy pochylonym już pomniku, a to przy grubym, a to przy wysokim, przy samotnym, bądź przy grupce - wszystkie w ten sam sposób rzeźbione, te same cięcia i rysy. Tak, tak - rysy! Łodzie postawione na sztorc przypominają ludzi - sylwetką zakapturzoną pochyloną postać, a z bliska, surowymi zaciosami wydobywają rysy twarzy - na wszystkich pomnikach takie same, jakby nie było już między zmarłymi różnicy.
I faktycznie, węgierskie fajfy mają charakter antropomorficzny, a na dodatek bogato opisują zmarłego (dla zainteresowanych na dole obszerne fragmenty ciekawej broszury). Poustawiane w szeregach przypominają  Moai z Wysp Wielkanocnych, jednak zdają się bliższe naszym sercom, przyjaźniejsze.














tu w oddali widać mauzoleum twórcy hymnu węgierskiego












Mapa pokazująca lokalizację Szlaku Średniowiecznych Kościołów

Obiecane obszerne fragmenty ciekawej broszury

    Układ elementów zdobniczych na słupach był zakodowanym przekazem pozwalającym odczytać imię, wiek, stan cywilny, a nawet przyczynę śmierci zmarłego (...) Nawet jeśli nie ma na nich imion, nazwisk i dat, poprzez ich wielkość i kształt można określić czy w grobie spoczywa mężczyzna, kobieta, czy dziecko. (...) Dla każdego członka miejscowej wspólnoty symbolika rzeźbionych nagrobków słupowych była czytelna, a ich kształt oraz motywy zdobnicze mówiły wszystko o zmarłym.
      Na dawnych cmentarzach(...) fejfa przekazuje informację o pokrewieństwie, płci, wieku, określa rodzaj śmierci, sytuację majątkową i zawód zmarłego, a po stanie fejfa można było nawet ustalić datę śmierci. Nasi przodkowie nie stosowali napisów, nie dlatego, że byli niepiśmienni, lecz przede wszystkim dlatego, że fejfa nie miała przekazywać informacji obcym, miała być jedynie wizerunkiem zmarłego. - Károly Kós
    Dzięki przekazom ze wschodnich Węgier wiadomo, że poszczególne elementy słupów nagrobnych stanowiły odwzorowanie części ciała: głowy, szyi, tułowia, nogi, ręki. I tak o częściach fejfa kobiety mówiono: talia, korale, brwi, a mężczyzny: pas, tulipan, szyszak, kula. Symbolika i kolory były różne nie tylko w poszczególnych regionach, ale i wsiach. Tulipan wieńczący słup w jednym miejscu był symbolem mężczyzny, a gdzie indziej kobiety. Słupy nagrobne zmarłych młodo malowano na niebiesko, czerwono i zielono, starszych tylko na czarno, gdzie indziej na żółto. Słupy zamordowanych powszechnie malowano na czerwono. Pewne ornamenty fejfa wskazują na ich archaiczne pochodzenie. Rozeta – symbol słońca, a także ochrony przed złem występuje zarówno na starych jak i na rzeźbionych w XIX i XX wieku. Motywy roślinne były nie tylko dekoracją, ale także symbolem drzewa życia. Nazwa „drewniane nagrobki słupowe” fejfa\ wywodzi się od połączenia słów głowa i drzewo. W różnych regionach Węgier, w zależności od miejscowej gwary - fejfa (drzewo do głowy), fejéhez való fa (drzewo przy głowie).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz